Akadálymentes Címlap   FŐOLDAL   
Elszállított gépjárművek
Legfrissebb hírek, programok
Első kézből...

... ahogyan Szöllősi Ferenc polgármester gondolja, látja, érzi...

Interjúk, beszédek, írások

Pécel Városa a Facebookon

Új Széchenyi Terv

 Pécel szennyvíz tisztításának hosszú távú megoldása címet viselő európai uniós támogatású projektről hírek, információk
(KEOP-1.2.0/ 09-11-2011-0028)

 


Pécel Város Önkormányzat szervezetfejlesztése a lakosságot érintő szolgáltatás racionalizálása érdekében

(ÁROP-3.A.2-2013-2013-0005)

ÁROP-3.A.2-2013-2013-0005 sajtóközlemény

Fogyasztóvédelmi panasziroda és tanácsadó szolgálat Pest megyében

Hibás terméket vásárolt? Nem felel meg a szolgáltatás? Amennyiben magánszemélyként, mikro-, kis- és középvállalkozásként, civil szervezetként, társasházként nem tudja rendezni fogyasztói jogvitáját egy vállalkozással, vegye igénybe a Pest Megyei Békéltető Testület segítségét. Az eljárás egyszerű, gyors és ingyenes.

Ide kattintva léphet a panaszorida és tanácsadó szolgálat oldalára

Szűcs Lajos országgyűlési képviselő
Ki olvas minket?
Oldalainkat 126 vendég böngészi

A honlap fejlesztése az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával megvalósuló ÁROP-3.A.1/A-2008-0052 Pécel Város Polgármesteri Hivatala szervezetfejlesztése projekt keretében történik.

Honlaptérkép

Kapcsolat a webmesterhez

Sablonválasztó
Belépés
A fórumhoz való hozzászóláshoz regisztráció, illetve belépés szükséges!



Koncert a Ráday-kastélyban

Kultúra, sport, programok

 

A koncertről
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: 12 kis darab
Carl Philipp Emanuel kis darabjait afféle udvari társasjátékként írta, mert ezek az ő mércéjével könnyű szórakozást nyújthattak. Valószínűleg maga Nagy Frigyes is részt vett a játékban, esetleg kedvenc fuvolistájával, Quantz-cal együtt. Innen a szereposztás két fuvolára (bár a szerző fuvolák helyett hegedűket is megenged) és csembalóra. A darabok 1758-ban keletkeztek. Haydn 26, Mozart 2 éves volt ekkor. Carl Philipp Emanuel viszont már klasszikus zenét írt, szándékoltan egyszerű, áttekinthető, szimmetrikus elemekből építkező muzsikát, megtűzdelve menüettekkel, polonézekkel és egyéb karakterdarabokkal. Csak az utolsó két miniatűr dallamgirlandjai árulják el, hogy még Potsdamban vagyunk, s nem Bécsben.
EVARISTO FELICE DALL’ABACO: d-moll és g-moll concerto, Op. 2. No. 1 és 5; e-moll concerto, Op. 5. No. 3.
A veronai származású zeneszerző 1704-ben szerződött Münchenbe, II. Miksa Emánuel választófejedelem udvarába, s ura, aki nem sokkal ezután brüsszeli emigrációba kényszerült, magával vitte zenekarát is. Dall’Abaco itt került kapcsolatba az amszterdami Roger kiadóval, amely 1712-ben megjelentette op. 2-es sorozatát. A tizenkét darabból álló ciklus három részből áll, melyek élén egy-egy, formálisan a templomi szonáták felépítését követő, négytételes kompozíció áll. Szerzőnk a választófejedelem párizsi tartózkodása alatt ismerkedhetett meg a francia udvar zenei stílusával, melynek hatása jól kivehető az 1715-ben, már Münchenben keletkezett op. 5-ös sorozat koncertünkön elhangzó, e-moll darabjában.
ANTONIO ROSETTI (1750–1792): D-dúr notturno
A fuvolára, két kürtre és vonósokra írt, háromtételes D-dúr notturno igazi szórakoztató zene. Az I. tételben (Allegro) vidáman gyöngyöző hegedű- és fuvolafutamok fonják körül a kimérten tercelő kürtöket, s közben a cselló is eljátszhat egy kedves szólótémát. A maggiore-minore váltakozásra épülő második – Románc – tételben a fuvola kap szólisztikus szerepet, míg a könnyed 6/8-os záró Rondóban az összes hangszer bemutathatja virtuozitását.
CARL DITTERSDORF: Sinfonie in A – „A lykiai parasztok békává változása”
A maga korában rendkívül népszerű szerző – Doktor und Apotheker című vígoperája például a műfaj legtöbbet játszott darabja volt a XVIII. sz. utolsó évtizedében Magyarországon – művei mára szinte teljesen feledésbe merültek. Az 1780-as évek első felében 6 szimfóniát komponált Ovidius Átváltozások című műve nyomán, az eredeti mű száznál több történetéből hatot témául választva. A sorozat koncertünkön elhangzó utolsó darabjának érdekessége, hogy az e korban általában szokásos oboák helyett fuvolákat alkalmaz a szerző.
Különleges aktualitást ad a szimfónia műsorra tűzésének, hogy koncertünk helyszíne, a péceli Ráday-kastély dísztermének falait ugyancsak az Átváltozások jeleneteit ábrázoló, 1766-ban keletkezett falfestmények díszítik, melyek alá Ráday Gedeon írt verssorokat ékes nyelvújítás kori magyarsággal.